De opgang en ondergang van SMSen

Je gaat je er wellicht wat oud door voelen, maar de eerste SMS werd al verzonden in december 1992. Dit was een intern SMSje bij Vodafone en het systeem dat dit mogelijk maakte was ook eigenlijk alleen bedoeld om de communicatie tussen werknemers van Vodafone gemakkelijker te maken.

Populariteit

In 1993 waren klanten van het Finse Radiolinja de eerste consumenten die elkaar SMSjes konden sturen. Het was geen ‘instant succes’, maar het SMSen werd langzaam populairder.
Vooral jongeren gingen er snel mee aan de haal, omdat het veel goedkoper was dan mobiel telefoneren en je kon het natuurlijk stiekem doen tijdens de lessen op school.

Een SMS had een limiet van 160 tekens, dus daar moest je creatief mee zijn, want als je bericht te lang was dan betaalde je voor twee berichten. SMStaal was geboren!
‘CU’ was bijvoorbeeld See You: tot later.
‘LOL’ Laugh Out Loud: ik lach hardop
Ook het korte ‘OK’ als bevestigend antwoord kan als asociaal worden gezien, maar het is pure tijdswinst en gewoon goedkoper. Lidwoorden werden ook gauw overbodig.

Door systemen als T9 en AOL werd het invoeren van SMSjes op de numerieke toetsenborden van mobieltjes vergemakkelijkt.

Mobiel internet

Ongeveer 15 jaar lang groeide SMS in populariteit, maar met de opkomst van mobiel internet daalde dit weer. 2011 is ongeveer het laatste jaar waarin SMS nog echt populair was. In dat jaar werden er ongeveer 7,5 biljoen SMSjes en multimediaberichten wereldwijd verstuurd.

Na 2011 won het mobiele internet en daarmee gratis messengerdiensten zoals Whatsapp en Facebook Messenger terrein. Half 2016 maakte Whatsapp bekend dat het 60 miljard berichten per dag verwerkt. Volgens dit onderzoek van Tweakers kreeg de gemiddelde Nederlander per dag 65 Whatsapp berichten. Dat is meer dan we ooit aan SMSjes kregen.